FAQ

Wist je dat...


Hoe werkt een sonde en wat zijn de basisprincipes om te begrijpen wat er gebeurt tijdens een meting?


Het begint allemaal met uit te leggen dat een sonde (of transducer)  zijn meting uitvoert onder een bepaalde hoek.  De scanhoek bepaalt de breedte van de kegel waarmee de sonde de bodem zal aftasten.  De grondoppervlakte van die kegel wordt groter naarmate het water dieper wordt.

Bekijk onderstaande voorstelling van een scanhoek (kegel).


In ons geval bouwen we verder op de vaste 20° hoek bij de 200kHz sonde zoals weergegeven. De 83kHz frequentie wordt draadloos niet gebruikt.


De hoeveelheid bodem die daadwerkelijk bekeken wordt zal dus afhankelijk zijn van de diepte van het water.  Hoe dieper het water, hoe hoger de kegel en dus hoe groter de gescande oppervlakte.  Deze gescande oppervlakte zal gebruikt worden om het dieptegetal te berekenen.  Als dus bijvoorbeeld gelijktijdig aan de ene kant van de kegelvoet de diepte 2m bedraagt en aan de andere zijde 3m zal de berekening de gemiddelde waarde van 2,5m aanduiden in de linker bovenhoek van uw scherm.


Hier geldt ook dat hoe smaller de kegel zal zijn (bijvoorbeeld 10°) hoe zuiverder de dieptewaarde zal zijn.  Een smallere kegel resulteert in een kleiner scanoppervlak op de bodem en dus een kleinere marge op het berekende gemiddelde.


Voor de Lowrance 83/200kHz sonde geldt onderstaande tabel:


Om echter een bodemverloop te kunnen zien is het belangrijk dat uw bootje in beweging blijft.  Het principe van de gemiddelde waarde dat hierboven net is uitgelegd zorgt ervoor dat mocht je stilliggen met je bootje boven een hele schuine onderwaterhelling je eigenlijk een gemiddelde waarde zal te zien krijgen op uw scherm en doordat uw boot stil ligt zal dit dan ook altijd dezelfde waarde blijven en wordt een platte bodemlijn getekend. 








Harde of zachte bodemlijn?


Kan ik mijn bodemgesteldheid uitlezen op mijn dieptemeter?  Dat is met voorsprong de meest gestelde vraag.  Jazeker dat kan u!


Er zijn 2 factoren waar u naar kan kijken om onderscheid te maken tussen harde of zachte bodem.  De eerste hint is de dikte van uw bodemlijn.  Hoe dikker hij deze lijn zal tekenen hoe harder de ondergrond zal zijn.  Bij een zachte ondergrond wordt de puls van de sonde gedeeltelijk geabsorbeerd en zal dus minder fel terugkaatsen.  Dit resulteert in een dunnere lijn op uw beeldscherm.

De tweede manier om harde en zachte ondergrond te onderscheiden is de opvulling van de bodemlijn op uw scherm.  Hoe voller de bodemlijn ingekleurd is hoe harder de ondergrond is.  Als de bodemlijn echter vlekjes vertoont met een andere kleur is het duidelijk dat hier de ondergrond minder hard is en dus eerder zachter.







HARDE ONDERGROND

= dikke bodemlijn die mooi ingekleurd is


ZACHTE ONDERGROND

= dunne bodemlijn die geen volle kleur heeft








Gevoeligheid:


De gevoeligheid van de dieptemeter is, na de ombouw, een factor tien kleiner in vergelijking met zijn normale gebruik zonder doorgeknipte sondekabel. Dat wil dus zeggen dat er enkele dingen veranderen in zijn mogelijkheden. Je moet ervan uitgaan dat visindicatie niet meer mogelijk is. Je koopt echter een dieptemeter en geen visvinder. Wat ook te merken is aan de kleinere gevoeligheid is de maximaal haalbare diepte.  Door het toestel draadloos te maken daalt de gevoeligheid en zal je een maximale diepte van 30 meter over houden.


Extra functies van de Lowrance toestellen:


Er bestaan Lowrance / Eagle toestellen die over verschillende extra mogelijkheden en functies beschikken. Die extra functies vervallen allemaal van zodra het toestel draadloos gemaakt is. Zo kan je niet langer de snelheid van je boot laten meten. Ook ingebouwde GPS functies met navigatiekaarten zullen overbodige opties zijn van uw scherm. Dit wil dus zeggen dat je bij je aankoop best kan kiezen voor een zo goedkoop mogelijk toestel in de wetenschap dat alle duurdere opties toch zullen vervallen.

Wat natuurlijk wel nog kan is uw Lowrance dieptemeter nog gaan gebruiken op uw rubberboot.  Het enige wat u daarvoor moet doen is een extra sonde aanschaffen, die inpluggen en uw Lowrance is terug origineel met alle functies voor op uw rubberboot.



Vocht en condensatie:


Om een lange levensduur van je dieptemeter te garanderen is het aangewezen zorg te dragen voor je materiaal.   Vocht en condensatie kan onherstelbare schade veroorzaken aan je dieptemeter.   Het is dan ook aangewezen dat als je de boot voor een lange tijd niet gaat gebruiken je de kleppen of deksels van je boot open doet zodat er geen vocht of condens kan ophopen in de boot en kan neerslaan op je printplaat in de boot.   Als de elektronica van je boot vochtig geweest is, is de kans op corrosie zeer groot.   Je moet dit niet enkel doen voor de printplaat van je dieptemeter maar ook voor je snelheidsregelaar en ontvanger en alle andere elektronische snufjes binnenin de boot.


Storingen?


Beide systemen (voerboot en dieptemeter) zullen los van elkaar altijd werken. Toch kan de elektronica van het ene inwerken op het andere als ze moeten samenwerken. Meestal zijn het de motoren die zorgen voor storingen.  Hun magnetisch veld werkt dan in op de sonde en dit kan spikkels op het scherm doen verschijnen.  Ondanks dit blijft de bodemlijn wel goed zichtbaar.  Het is altijd een kwestie van “trial and error”.